قطعه های ویژه چیست؟ و نحوه بدست آوردن آنها
با مجله بکلینو با مقاله ی قطعه های ویژه چیست؟ و نحوه بدست آوردن آنها همراه ما باشید
قطعه های ویژه چیست؟
قطعههای ویژه، تکههای کوتاهی از متن هستند که در بالای نتایج جستجوی Google ظاهر میشوند تا به سرعت به درخواست جستجوگر پاسخ دهند. محتوایی که در داخل یک قطعه ویژه ظاهر میشود، بهطور خودکار از صفحات وب در فهرست Google خارج میشود. انواع متداول Featured Snippet ها شامل تعاریف، جداول، مراحل و لیست ها هستند.

چرا اسنیپت های ویژه برای سئو مهم هستند؟
قطعه های ویژه از دو طریق بر سئو تاثیر می گذارند.
اول، Featured Snippets فرصتی برای دریافت کلیکهای بیشتر از نتایج جستجوی ارگانیک است… بدون رتبهبندی بالاتر گوگل.
در واقع، بسیاری از کارشناسان سئو کادر Featured Snippet را به عنوان “موقعیت شماره 0” می نامند، زیرا بالای نقطه 1 سنتی ظاهر می شود.

بر اساس Search Engine Land، یک قطعه ویژه تقریباً 8٪ از کل کلیک ها را دریافت می کند.

بنابراین اگر بتوانید محتوای خود را در قسمت ویژه دریافت کنید، می توانید نرخ کلیک ارگانیک خود را تقویت جدی کنید.
به عنوان مثال، اخیراً توانستیم در قسمت Featured Snippet برای این کلمه کلیدی رتبه بندی کنیم:

طبق کنسول جستجوی گوگل، CTR ارگانیک ما برای آن صفحه 13.7٪ است.

دوم، قطعههای ویژه تعداد «جستجوهای بدون کلیک» را افزایش میدهند. به عبارت دیگر، زمانی که کاربر گوگل روی هیچ یک از نتایج جستجو کلیک نمی کند.
دلیلش این است که قطعه ویژه اغلب پاسخی را که به دنبالش است به کسی می دهد.

بنابراین، قبل از تصمیم گیری در مورد یک کلمه کلیدی خاص، مهم است که توجه داشته باشید که آیا نتایج جستجو دارای یک قطعه ویژه هستند یا خیر. اگر چنین است، طبق یک مطالعه صنعتی توسط Ahrefs، در مقایسه با SERP های بدون قطعه ویژه، کلیک های کمتری دریافت خواهید کرد.
این بدان معنا نیست که اگر یک قطعه ویژه وجود دارد، باید به طور خودکار یک کلمه کلیدی را پرتاب کنید. به هر حال، Semrush گزارش می دهد که 6.36٪ از تمام پرس و جوها دارای یک قطعه ویژه هستند.

این بدان معناست که اجتناب کامل از کلمات کلیدی با یک قطعه ویژه دشوار خواهد بود.
بیشتر این است که همراه با رقابت و حجم جستجوی ماهانه، Featured Snippets باید در فرآیند شما برای انتخاب کلمات کلیدی نقش داشته باشد.
انواع قطعه های ویژه
4 نوع اصلی از قطعه های ویژه وجود دارد که اغلب در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شوند.
1. جعبه تعریف: این قطعه ای از متن است که برای ارائه تعریف یا توصیف مستقیم و مختصر به جستجوگران طراحی شده است.
به عنوان مثال، هنگامی که شما برای “قطعات غنی” جستجو می کنید، یک کادر تعریف در بالای نتایج وجود دارد.

جعبههای تعریف معمولاً توسط گوگل برای پاسخ دادن به سؤالات «چیست» استفاده میشوند. در اینجا یک مثال است:

همانطور که می بینید، تعاریفی که گوگل تمایل به استفاده از آنها دارد کوتاه و شیرین هستند. در واقع، SEMrush دریافت که میانگین تعریف Featured Snippet بین 40-60 کلمه است.

2. جدول: اینجا جایی است که گوگل داده ها را از یک صفحه می کشد و به صورت جدول نمایش می دهد.
در اینجا یک مثال است:

3. The Ordered List: این فهرستی از اقلام ارائه شده در یک ترتیب خاص است. گوگل تمایل دارد از لیست های مرتب شده برای پرس و جوهایی که نیاز به مجموعه ای از مراحل دارند استفاده کند.

آنها همچنین از لیست های مرتب شده برای لیست هایی استفاده می کنند که چیزها را به ترتیب خاصی رتبه بندی می کنند، مانند این.

4. فهرست نامرتب: این روش گوگل برای ارائه لیستی از مواردی است که نیازی به ترتیب خاصی ندارند.
برای مثال، فهرست ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی ما به ترتیب بهترین به بدترین نیست. این فقط یک لیست است.

به همین دلیل است که گوگل فقط هر ابزاری را که فهرست می کنیم به عنوان یک لیست ساده ارائه می کند، بدون هیچ گونه اطلاعاتی که آنها را به یک روش رتبه بندی می کند.

نحوه بهینه سازی برای قطعه های ویژه
SERP ها را با یک قطعه ویژه پیدا کنید
اولین قدم شما این است که به دنبال صفحه نتایج جستجو بگردید که قبلاً دارای یک قطعه ویژه باشد.
(به عبارت دیگر، فرصت های قطعه ویژه).
به این ترتیب، میدانید که Google میخواهد یک قطعه ویژه برای آن عبارت نشان دهد. در واقع، آنها در حال حاضر انجام می دهند!
همچنین، میتوانید ببینید که Google میخواهد چه نوع Featured Snippet را برای آن عبارت نشان دهد (تعریف، فهرست نامرتب، و غیره). که بهینه سازی صفحه شما را برای آن نوع خاص از Featured Snippet بسیار ساده می کند.
به عنوان مثال، هنگامی که «بهترین بطریهای آب شیشهای» را جستجو میکنید، میبینید که Google یک قطعه ویژه فهرست نامرتب در بالای صفحه دارد.

دو راه برای جستجوی SERPهایی که دارای یک قطعه ویژه هستند وجود دارد.
ابتدا می توانید تعدادی از کلمات کلیدی را یک به یک جستجو کنید. بنابراین اگر لیستی از کلمات کلیدی بالقوه برای هدف دارید، می توانید هر یک را جستجو کنید و یادداشت کنید که آیا نتایج مربوط به آن عبارت دارای یک قطعه ویژه هستند یا خیر.

دوم، شما می توانید از ابزاری مانند SEMrush و Ahrefs برای صفر کردن کلمات کلیدی با یک قطعه ویژه استفاده کنید.
به عنوان مثال، هنگامی که یک گزارش کلمات کلیدی ارگانیک را در backlino با استفاده از Ahrefs اجرا میکنید، میتوانید کلمات کلیدی را که قبلاً یک قطعه ویژه ندارند را فیلتر کنید.

بهینه سازی برای آن قطعه ویژه خاص
در مرحله بعد، زمان بهینه سازی محتوای صفحه شما فرا رسیده است تا گوگل استفاده از محتوای شما را در قسمت ویژه انتخاب کند.
در اینجا نحوه بهینه سازی محتوای خود برای 4 نوع محبوب ترین قطعه های ویژه آورده شده است.
تعریف: شما باید یک قطعه کوتاه (40-60 کلمه) از متن را به گوگل ارائه دهید که بتواند مستقیماً در قطعه ویژه استفاده کند. همچنین اگر «X چیست» را مستقیماً بالای تعریف خود داشته باشید کمک می کند.
در اینجا نمونه ای از این نوع تنظیمات در یکی از صفحات ما آورده شده است.

و از آنجایی که ما به گوگل یک تعریف کلمه به کلمه میدهیم که آنها بتوانند از آن استفاده کنند، در عرض چند ماه به قسمت Featured Snippet رسیدیم.

backlino این را یک گام فراتر می برد. آنها در واقع جعبه های کوچکی را در محتوای خود طراحی می کنند که دقیقاً شبیه یک قطعه ویژه است.

فکر نمی کنم لازم باشد تا این حد پیش بروی. اما نشان می دهد که قالب بندی برای دریافت محتوای شما در قطعه ویژه کلیدی است. به طور خاص، هر چه محتوای شما شبیه یک قطعه ویژه به نظر برسد، احتمال اینکه گوگل از آن استفاده کند بیشتر است.
تنها چیز دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که می خواهید تعریف شما عینی باشد . به عبارت دیگر: به هیچ وجه نظری در مورد موضوع وارد نکنید.
به یاد داشته باشید: گوگل نمی خواهد نظرات به عنوان تعاریف نشان داده شوند. بنابراین، حتی اگر احساس قوی نسبت به موضوع دارید، تمام تلاش خود را بکنید تا تعریف را بدون هیچ احساسی بنویسید. در واقع باید تعریف را مانند مدخل فرهنگ لغت بنویسید.
برای مثال، میتوانید ببینید که تعریف ما برای «پیوندهای nofollow» به نظر میرسد که مستقیماً از دیکشنری Webster استخراج شده است.

جدول: از تجزیه و تحلیل خودم دریافتم که گوگل تمایل دارد تا محتوا را برای قطعه های ویژه جدول از جداول دریافت کند.
به عبارت دیگر: آنها داده ها را از قسمت های مختلف صفحه شما جمع آوری نمی کنند و آن را به شکل جدول ارائه نمی کنند. در عوض، آنها اساساً جداول موجود را میتراشند.
برای مثال، این جدول Featured Snippet را بررسی کنید.

خوب، وقتی به منبع آن محتوا نگاه میکنید، میبینید که دقیقاً همان جدول است.

به عنوان مثالی دیگر، اخیراً 4 ابزار برتر جستجوگر بک لینک را مقایسه کردیم.

و یکی از راه هایی که ما برای قطعه ویژه بهینه سازی کردیم، ارائه بسیاری از داده ها در قالب جداول بود.

نحوه کدنویسی این جداول به نحوه راه اندازی سایت شما (و اینکه آیا از وردپرس استفاده می کنید یا نه) بستگی دارد. اما به طور کلی، تا زمانی که HTML شما از تگ <tr> برای ارائه داده ها در یک جدول استفاده می کند، گوگل باید به راحتی جدول شما را بخواند.
فهرست مرتب شده: نکته کلیدی در اینجا این است که صفحه خود را به گونه ای تنظیم کنید که مراحل یا لیست موارد خاص به گونه ای ارائه شود که گوگل به راحتی بتواند آن را درک کند.
به طور خاص، شما می خواهید هر مورد یا مرحله را در متن H2 یا H3 قرار دهید. و هر مورد را به عنوان یک عنوان فرعی ارائه کنید.

برای اینکه ترتیب موارد یا مراحل خود را برای Google کاملاً واضح نشان دهید، حتی می توانید متنی مانند «مرحله شماره ۱» یا «۱» را وارد کنید. در هر زیر عنوان در اینجا یک مثال است:

مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که ثبات کلیدی است. بنابراین اگر مرحله شماره 1 را به عنوان “گام شماره 1: X را انجام دهید” ارائه می کنید، مرحله دوم خود را انجام ندهید: “گام 2: انجام Y”.
در عوض، مراحل خود را به این صورت ارائه دهید:
مرحله شماره 1، مرحله شماره 2، مرحله شماره 3…
یا مثل این:
1.، 2.، 3…
من شخصا “مرحله شماره 1” را به “1” ترجیح می دهم. زیرا دنبال کردن آن برای کاربران آسان تر است. اما گوگل می تواند هر دو را درک کند.
به عنوان مثال، این پست یک استراتژی 9 مرحله ای SEO را ارائه می دهد.

هر مرحله در فرآیند دقیقاً از همان قالب استفاده می کند (“مرحله شماره 1″، “گام #2″، و غیره).

همچنین هر مرحله را در یک تگ H2 قرار می دهیم.

صفحه خود را با چند اصطلاح Long Tail مختلف بهینه کنید
Ahrefs کشف کرد که اکثریت قریب به اتفاق Featured Snippet ها زمانی که افراد کلمات کلیدی طولانی را جستجو می کنند نشان داده می شوند.

(کلمات کلیدی دم بلند = اصطلاحاتی که مردم در موتورهای جستجو استفاده می کنند که فوق العاده طولانی و فوق العاده خاص هستند)
پرس و جوهایی که مردم برای جستجوی صوتی استفاده می کنند نمونه های کاملی از این نوع جستجو هستند.
در اینجا نمونه ای از جستجوی سنتی است.

و در اینجا یک نسخه مکالمه و طولانی از همان جستجوی جستجو وجود دارد.

نکته مهم در اینجا این است که شما فقط نمی خواهید محتوای خود را برای کلمات کلیدی Featured Snippet که افراد زیادی آن را جستجو می کنند (مانند «SEO چیست») بهینه کنید.
همچنین میخواهید قطعههای ویژهای را بهینه کنید که وقتی افراد به دنبال تغییرات و نسخههای طولانی آن عبارتها هستند، نشان داده میشوند.
برای مثال، میبینید که ما بخشهایی را به این صفحه اضافه کردیم که برای رتبهبندی دستهای از قطعههای ویژه دم بلند مختلف طراحی شدهاند.

این تقریباً مانند یک صفحه سؤالات متداول کوچک است.
بنابراین: چگونه می دانید چه کلمات کلیدی دم بلندی را هدف قرار دهید؟
توصیه میکنم جعبههای «مردم همچنین میپرسند» را در SERPها بررسی کنید.

اینها سوالات مرتبطی هستند که گوگل آنها را با کلمه کلیدی ای که به تازگی جستجو کرده اید مرتبط می داند.
به عنوان مثال، یک کلمه کلیدی که ما در قسمت Featured Snippet برای آن قرار داریم «توضیحات یوتیوب» است.

و این رتبهبندی نتیجه مستقیم بهینهسازی محتوای ما برای قطعه تعریف است.

گفته شد: تعداد زیادی سؤالات طولانی وجود دارد که می توانیم در همان صفحه به آنها پاسخ دهیم. جستارهایی که گوگل درست در نتایج جستجو به ما نشان می دهد.

صحبت از مقیاس بندی…
تلاش های سئوی قطعه ویژه خود را مقیاس کنید
اگر صفحه (و سایت) شما دارای اعتبار است، می توانید صفحه تکی خود را برای ده ها قطعه ویژه رتبه بندی کنید.
کلید افزایش مقیاس این است که تعداد زیادی تعاریف، لیستهای مرتب شده و سایر قالبها را اضافه کنید که Google دوست دارد آنها را در قسمتهای ویژه صفحه شما قرار دهد.
به عنوان مثال، می توانید ببینید که بک لاینو دارای یک تعریف “اصلی” در بالای اکثر صفحات آنها است.

اما آنها همچنین چندین پرسش و پاسخ را در یک صفحه مطرح می کنند.

رتبه بندی گوگل خود را بهبود بخشید
این یک چیز است که محتوای خود را برای قطعه های ویژه بهینه کنید. اما حقیقت این است: اگر صفحه شما از قبل در صفحه اول گوگل رتبه بندی نشده است، شانس شما برای دریافت Featured Snippet عملا صفر است.
در واقع، طبق مطالعه Ahrefs که قبلاً ذکر کردم، 99٪ از تمام قطعه های ویژه از صفحاتی هستند که قبلاً در صفحه 1 رتبه بندی شده اند .

اگر به آن فکر کنید این منطقی است: صفحه اول فهرستی از بهترین و قابل اعتمادترین محتوای Google در مورد آن موضوع است. بنابراین آنها نمی خواهند اطلاعات را از یک سایت در صفحه 11 … حتی اگر کاملاً قالب بندی شده باشد.
بنابراین علاوه بر قالب بندی محتوای خود به روش صحیح، شما همچنین باید در صفحه 1 رتبه بندی کنید تا یک عکس واقعی از قرار گرفتن در کادر Featured Snippet داشته باشید.
به عنوان مثال، این صفحه از سایت ما رتبه “#0” را به عنوان یک قطعه ویژه می گیرد.

و ما تنها پس از شکستن صفحه اول گوگل برای آن عبارت، در آنجا برجسته شدیم .

امیدواریم از این مقاله قطعه های ویژه چیست؟ و نحوه بدست آوردن آنها مجله بکلینو نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله backlino باشید
لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/uPhOzZ
کوتاه کننده لینک
کد QR :