محتوای تکراری و سئو: راهنمای کامل
با مجله بکلینو با مقاله ی محتوای تکراری و سئو: راهنمای کامل همراه ما باشید
محتوای تکراری چیست؟
محتوای تکراری محتوایی است که شبیه یا کپی دقیق از محتوای سایر وب سایت ها یا در صفحات مختلف در همان وب سایت است. داشتن حجم زیادی از محتوای تکراری در یک وب سایت می تواند بر رتبه بندی گوگل تأثیر منفی بگذارد.
به عبارت دیگر:
محتوای تکراری محتوایی است که کلمه به کلمه مانند محتوایی است که در صفحه دیگری ظاهر می شود.

اما «محتوای تکراری» برای محتوایی که شبیه به محتوای دیگر است نیز صدق میکند… حتی اگر کمی بازنویسی شده باشد.

محتوای تکراری چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟
به طور کلی، گوگل نمی خواهد صفحاتی را با محتوای تکراری رتبه بندی کند.
در واقع گوگل بیان می کند که:
“گوگل تلاش زیادی می کند تا صفحاتی را با اطلاعات متمایز نمایه و نمایش دهد.”
بنابراین اگر صفحاتی در سایت خود بدون اطلاعات متمایز دارید، می تواند به رتبه بندی موتور جستجوی شما آسیب برساند.
به طور خاص، در اینجا سه مشکل اصلی وجود دارد که سایت هایی با محتوای تکراری زیاد با آن مواجه می شوند.
ترافیک کمتر ارگانیک: این بسیار ساده است. گوگل نمی خواهد صفحاتی را که از محتوای کپی شده از صفحات دیگر در فهرست گوگل استفاده می کنند رتبه بندی کند.
(از جمله صفحات در وب سایت خودتان)
به عنوان مثال، فرض کنید که شما سه صفحه با محتوای مشابه در سایت خود دارید.

گوگل مطمئن نیست که کدام صفحه “اصلی” است. بنابراین هر سه صفحه برای رتبه بندی مشکل دارند.

پنالتی (بسیار نادر): گوگل گفته است که محتوای تکراری می تواند منجر به جریمه یا حذف کامل یک وب سایت شود.

با این حال، این بسیار نادر است. و این کار فقط در مواردی انجام می شود که سایتی به طور عمدی محتوای سایت های دیگر را خراش یا کپی می کند.

بنابراین اگر تعداد زیادی صفحه تکراری در سایت خود دارید، احتمالاً نیازی به نگرانی در مورد “جریمه محتوای تکراری” ندارید.
صفحات ایندکس شده کمتر: این امر به ویژه برای وب سایت هایی با صفحات زیاد (مانند سایت های تجارت الکترونیک) مهم است.
گاهی اوقات گوگل فقط محتوای تکراری را کاهش نمی دهد. در واقع از ایندکس کردن آن خودداری می کند.

بنابراین اگر صفحاتی در سایت خود دارید که ایندکس نمی شوند، ممکن است به این دلیل باشد که بودجه خزیدن شما برای محتوای تکراری هدر می رود.
بهترین شیوه ها
برای همان محتوا در URL های مختلف تماشا کنید
این رایج ترین دلیلی است که مشکلات محتوای تکراری ظاهر می شود.
به عنوان مثال، فرض کنید که شما یک سایت تجارت الکترونیک را راه اندازی می کنید.
و شما یک صفحه محصول دارید که تی شرت می فروشد.

اگر همه چیز درست تنظیم شود، هر اندازه و رنگ آن تی شرت همچنان در همان URL خواهد بود.

اما گاهی اوقات متوجه می شوید که سایت شما یک URL جدید برای هر نسخه متفاوت از محصول شما ایجاد می کند … که منجر به هزاران صفحه محتوای تکراری می شود.

مثالی دیگر:
اگر سایت شما دارای عملکرد جستجو باشد، آن صفحات نتایج جستجو نیز می توانند ایندکس شوند. باز هم، این می تواند به راحتی بیش از 1000 صفحه را به سایت شما اضافه کند. همه آنها حاوی محتوای تکراری هستند.
صفحات ایندکس شده را بررسی کنید
یکی از ساده ترین راه ها برای یافتن محتوای تکراری این است که به تعداد صفحات سایت خود که در گوگل ایندکس شده اند نگاهی بیندازید.
می توانید این کار را با جستجوی site:example.com در گوگل انجام دهید.

یا صفحات فهرست شده خود را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید.

در هر صورت، این عدد باید با تعداد صفحاتی که به صورت دستی ایجاد کرده اید مطابقت داشته باشد.
به عنوان مثال، backlino دارای 112 صفحه فهرست شده است:

این مقدار صفحاتی است که ما ساخته ایم.
اگر این عدد 16000 یا 160000 بود، می دانستیم که بسیاری از صفحات به طور خودکار اضافه می شوند. و این صفحات احتمالاً حاوی مقادیر قابل توجهی محتوای تکراری هستند.
مطمئن شوید که سایت شما به درستی تغییر مسیر داده است
گاهی اوقات شما فقط نسخه های متعددی از یک صفحه ندارید … بلکه از یک SITE.
اگرچه نادر است، اما من بارها آن را در طبیعت دیده ام.
این مشکل زمانی بروز میکند که نسخه «WWW» وبسایت شما به نسخه «غیر WWW» هدایت نشود.
(یا برعکس)
اگر سایت خود را به HTTPS تغییر دهید و سایت HTTP را تغییر مسیر نداده باشید، ممکن است اتفاق بیفتد.
به طور خلاصه: تمام نسخه های مختلف سایت شما باید در یک مکان قرار گیرند.

از 301 Redirects استفاده کنید
تغییر مسیر 301 ساده ترین راه برای رفع مشکلات محتوای تکراری در سایت شما است.
(علاوه بر حذف کامل صفحات)
بنابراین اگر تعداد زیادی صفحه محتوای تکراری در سایت خود پیدا کردید، آنها را به صفحه اصلی هدایت کنید.

هنگامی که Googlebot متوقف شد، تغییر مسیر را پردازش می کند و فقط محتوای اصلی را فهرست می کند.
(که می تواند به شروع رتبه بندی صفحه اصلی کمک کند)
مراقب محتوای مشابه باشید
محتوای تکراری تنها به معنای محتوایی نیست که کلمه به کلمه از جایی دیگر کپی شده باشد.
در واقع، گوگل محتوای تکراری را اینگونه تعریف می کند:

بنابراین حتی اگر محتوای شما از نظر فنی با آنچه در خارج وجود دارد متفاوت باشد، باز هم می توانید با مشکلات محتوای تکراری مواجه شوید.
این مشکل برای اکثر سایت ها نیست. اکثر سایت ها چند ده صفحه دارند. و برای هر صفحه مطالب منحصر به فردی می نویسند.
اما مواردی وجود دارد که محتوای تکراری «مشابه» ممکن است ظاهر شود.
به عنوان مثال، فرض کنید یک وب سایت دارید که به مردم یاد می دهد چگونه فرانسوی صحبت کنند.
و شما به منطقه بزرگ بوستون خدمت می کنید.
خوب، شما ممکن است یک صفحه خدمات بهینه سازی شده با کلمه کلیدی داشته باشید: “Learn French Boston”.

و صفحه دیگری که در تلاش است برای «یادگیری فرانسوی کمبریج» رتبه بندی کند.

گاهی اوقات محتوا از نظر فنی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، یک صفحه دارای یک مکان برای مکان بوستون فهرست شده است. و صفحه دیگر آدرس کمبریج را دارد.
اما در بیشتر موارد، محتوا بسیار شبیه است.

از نظر فنی محتوای تکراری است.
آیا نوشتن محتوای 100٪ منحصر به فرد برای هر صفحه در سایت شما دردسرساز است؟ آره. اما اگر در مورد رتبه بندی هر صفحه در سایت خود جدی هستید، این امر ضروری است.
از تگ Canonical استفاده کنید
تگ rel=canonical به موتورهای جستجو می گوید:
«بله، ما تعداد زیادی صفحه با محتوای تکراری داریم. اما این صفحه اصلی است. شما می توانید بقیه را نادیده بگیرید.»

گوگل گفته است که تگ متعارف بهتر از مسدود کردن صفحات دارای محتوای تکراری است.

(به عنوان مثال، مسدود کردن Googlebot با استفاده از robots.txt یا با یک برچسب noindex در HTML صفحه وب شما)
بنابراین اگر تعداد زیادی صفحه در سایت خود با محتوای تکراری پیدا کردید، میخواهید:
- آنها را حذف کنید
- آنها را تغییر مسیر دهید
- از تگ canonical استفاده کنید
از یک ابزار استفاده کنید
تعداد انگشت شماری از ابزارهای SEO وجود دارند که دارای ویژگی هایی هستند که برای شناسایی محتوای تکراری طراحی شده اند.
به عنوان مثال، Siteliner وب سایت شما را برای یافتن صفحاتی که حاوی محتوای تکراری زیادی هستند اسکن می کند.

ادغام صفحات
همانطور که اشاره کردم، اگر صفحات زیادی با محتوای تکراری مستقیم دارید، احتمالاً می خواهید آنها را به یک صفحه هدایت کنید.
(یا از تگ canonical استفاده کنید)
اما اگر صفحاتی با محتوای مشابه داشته باشید چه؟
خوب، شما می توانید محتوای منحصر به فرد را برای هر صفحه تهیه کنید … یا آنها را در یک مگا صفحه ادغام کنید.
به عنوان مثال، فرض کنید که شما 3 پست وبلاگ در سایت خود دارید که از نظر فنی متفاوت هستند … اما محتوا تقریباً یکسان است.

می توانید این 3 پست را در یک پست وبلاگ شگفت انگیز که 100٪ منحصر به فرد است ترکیب کنید.

از آنجایی که شما مقداری از محتوای تکراری را از سایت خود حذف کرده اید، آن صفحه باید از مجموع 3 صفحه دیگر رتبه بهتری داشته باشد.
صفحات برچسب یا دسته بندی وردپرس Noindex
اگر از وردپرس استفاده می کنید ممکن است متوجه شده باشید که به طور خودکار صفحات برچسب و دسته را تولید می کند.

این صفحات منابع عظیمی از محتوای تکراری هستند.
بنابراین آنها برای کاربران مفید هستند، توصیه می کنم برچسب “noindex” را به این صفحات اضافه کنید. به این ترتیب، آنها می توانند بدون ایندکس کردن موتورهای جستجو وجود داشته باشند.
شما همچنین می توانید مواردی را در وردپرس تنظیم کنید تا این صفحات اصلا ایجاد نشوند.
امیدواریم از این مقاله محتوای تکراری و سئو: راهنمای کامل مجله بکلینو نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله backlino باشید
لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/GbiNAg
کوتاه کننده لینک
کد QR :