چگونه یک معماری وب سایت سئو فرندلی راه اندازی کنیم
با مجله بکلینو با مقاله ی چگونه یک معماری وب سایت سئو فرندلی راه اندازی کنیم همراه ما باشید
معماری وب سایت چیست؟
معماری وب سایت نحوه ساختاربندی و پیوند صفحات یک وب سایت به یکدیگر است. یک معماری وب سایت ایده آل به کاربران و خزنده های موتورهای جستجو کمک می کند تا به راحتی آنچه را که به دنبال آن هستند در یک وب سایت بیابند.
چرا معماری وب سایت برای سئو مهم است؟
سه دلیل:
دلیل شماره 1: معماری بهینه شده سایت به عنکبوت های موتور جستجو کمک می کند تا تمام صفحات وب سایت شما را پیدا کرده و فهرست بندی کنند.
اگر صفحاتی در سایت خود دارید که چندین کلیک از صفحه اصلی شما فاصله دارند (یا اصلاً از هیچ صفحه دیگری پیوند ندارند)، Googlebot برای یافتن و فهرست کردن آن صفحات با مشکل مواجه خواهد شد.

اما اگر معماری سایت شما به هم مرتبط باشد، عنکبوت ها می توانند لینک های داخلی شما را به 100% از صفحات سایت شما دنبال کنند:

دلیل شماره 2: معماری سایت اعتبار پیوند را در اطراف وب سایت شما ارسال می کند.
وقتی به صفحاتی با اولویت بالا پیوند داخلی می دهید، اعتبار پیوند (PageRank) بیشتری به آن صفحات جریان می یابد. که می تواند به بهبود رتبه آنها در گوگل کمک کند.

دلیل شماره 3: معماری صحیح وب سایت باعث می شود بازدیدکنندگان به راحتی آنچه را که در سایت شما نیاز دارند پیدا کنند.
(که می تواند به طور غیر مستقیم به سئوی شما کمک کند)
بهترین شیوه ها
از معماری سایت “مسطح” استفاده کنید
به طور کلی، معماری سایت «مسطح» برای سئو بهتر است.
معماری مسطح به این معنی است که کاربران (و خزنده های موتورهای جستجو) می توانند با 4 کلیک یا کمتر به هر صفحه ای در سایت شما دسترسی پیدا کنند.
در اینجا تصویری از معماری سایت مسطح است:

از سوی دیگر، معماری سایت “عمیق” به این معنی است که صفحات خاصی می توانند 4 تا 10 کلیک بیشتر برای دسترسی داشته باشند:

چرا این مهم است؟
اول، یک معماری کم عمق سایت به این معنی است که اعتبار پیوند از صفحاتی که تمایل به دریافت بک لینک های زیادی (مانند صفحه اصلی شما) دارند به صفحاتی که می خواهید رتبه بندی کنید (مانند صفحه محصول) جریان می یابد.

دوم، یک معماری مسطح به این معنی است که عنکبوت های گوگل می توانند تمام صفحات وب سایت شما را پیدا کنند (که بودجه خزیدن شما را به حداکثر می رساند).
به عنوان مثال، فرض کنید شما به تازگی یک وبلاگ شیرینی پزی راه اندازی کرده اید.
در حالت ایده آل، شما می خواهید معماری شما چیزی شبیه به این باشد:

همانطور که می بینید، دسته های اصلی شما همگی مستقیماً از صفحه اصلی شما پیوند داده شده اند.
و تمام دستور العمل های فردی شما در هر دسته یافت می شود.
کارها را ساده نگه دارید
اگر وبلاگ یا سایتی با صدها صفحه راه اندازی کنید، این خیلی مهم نیست.
اما هنگامی که شروع به اضافه کردن هزاران (از ده ها هزار) صفحه مختلف به سایت خود می کنید، سادگی بسیار زیاد است.
من نمی توانم به شما بگویم که چند بار با سایت هایی با معماری بسیار پیچیده مانند این روبرو شده ام:

این نه تنها برای SEO بد است، بلکه یک تجربه کاربری بد نیز است. تصور کنید که در یک صفحه تصادفی در آن سایت قرار گرفته اید. چقدر احتمال دارد صفحه ای را پیدا کنید که واقعاً به آن نیاز دارید؟ عملا صفر
اما زمانی که معماری سایت شما ساده است، برای کاربران بسیار آسان است که در سایت شما سر بزنند تا آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند.

به همین دلیل است که می خواهید از روز اول یک سلسله مراتب وب سایت ایجاد کنید. و با رشد سایت خود به آن پایبند باشید.
در اینجا نمونه ای از نحوه ظاهر سلسله مراتب سایت شما آورده شده است:

اکثر سایتهایی که معماری پیچیدهای دارند، به این شکل شروع نشدهاند. آنها شروع به اضافه کردن دستهها، زیردامنهها و صفحات تصادفی کردند که به یک آشفتگی درهمپیچید.
از صفحات دسته بندی استفاده کنید
صفحات دسته بندی سازماندهی معماری سایت شما را در دراز مدت بسیار آسان می کند.
آیا می خواهید یک صفحه جدید راه اندازی کنید؟ آن را به یک دسته بندی موجود اضافه کنید. و از صفحه دسته بندی به آن پیوند دهید.
آیا می خواهید تعداد زیادی صفحه جدید اضافه کنید؟ یک دسته بندی جدید ایجاد کنید. و به صفحات جدید از آن صفحه دسته بندی جدید پیوند دهید.
بدون ساختار دسته بندی، صفحات به طور تصادفی اضافه می شوند … که معمولاً منجر به معماری پیچیده سایت می شود.
توجه: اگر سایت نسبتاً کوچکی دارید (کمتر از 1000 صفحه)، ممکن است نیازی به سازماندهی موارد بر اساس دسته بندی نداشته باشید.
به عنوان مثال، backlino حدود 120 صفحه ایندکس شده دارد:

و از آنجایی که هر پست و صفحه وبلاگ به هم مرتبط است، ما صفحات دسته بندی را تنظیم نمی کنیم.
اما اگر یک سایت تجارت الکترونیک با تعداد زیادی صفحه راه اندازی می کنید، دسته بندی ها بسیار مهم هستند.
ساختار URL
ساختار URL شما باید به طور منطقی از دسته بندی های شما پیروی کند.
در اینجا نمونه ای از ساختار URL که بسیاری از سایت ها از آن استفاده می کنند آورده شده است:
https://example.com/category/subcategory/keyword-keyword
لزومی ندارد که URL های شما دقیقاً شبیه آن باشند. اما مهم است که همه URL های شما از یک ساختار پیروی کنند.
از لینک های داخلی استفاده کنید
در نهایت معماری سایت شما با نحوه پیوند صفحات شما به یکدیگر مشخص می شود.
به همین دلیل است که می خواهید از منوی پیمایش به صفحات دسته بندی خود پیوند دهید:

و از صفحات دسته تا صفحات جداگانه در آن دسته:

به عنوان مثال، بهترین خرید به همه دستههایشان از صفحه اصلی آنها پیوند میدهد:

و این صفحات دستهبندی همگی به زیر شاخهها و صفحات محصولات تجارت الکترونیک پیوند دارند.

توجه: از HTML برای پیمایش استفاده کنید
همچنین میخواهید از پیوند داخلی برای پیوند دادن محتوای سایت خود به سایر صفحات سایت خود استفاده کنید.
به عنوان مثال، می توانید ببینید که من پیوندهای داخلی (با متن لنگر غنی از کلمات کلیدی) را از محتوای وبلاگ خود به صفحات دیگر در سایت خود اضافه می کنم:

این لینک های داخلی فقط برای سئو نیستند. آنها همچنین به کاربران کمک می کنند تا درباره موضوعی که من در مورد آن صحبت می کنم اطلاعات بیشتری کسب کنند.
توجه: مطمئن شوید که لینک های ناوبری شما HTML هستند و نه JS یا Flash.
حتی اگر گوگل می تواند تا حدی برخی از جاوا اسکریپت را بخزد و فهرست کند، شما قطعاً می خواهید پیوندهای ناوبری شما HTML باشد.
از نقشه سایت استفاده کنید
نقشه سایت یک راه عالی برای افزایش “قابلیت خزیدن” وب سایت شما است. همچنین به شما کمک می کند تا تمام دسته ها، زیرمجموعه ها و صفحات سایت خود را تجسم کنید.
در اینجا یک مثال است:

لینک های سایت
لینک های سایت یک مزیت جایزه ای هستند که از معماری قوی سایت دریافت می کنید.
هیچ نشانه گذاری داده ساختاری برای پیوندهای سایت وجود ندارد. زمانی که سایت شما معتبر و مرتبط باشد، آنها به طور خودکار اتفاق می افتند.
برای مثال، اگر «backlino» را در گوگل جستجو کنید، خواهید دید که من چندین لینک سایت در زیر نتیجه خود در نتایج جستجو دارم:

و هنگامی که «تحقیق کلمات کلیدی backlino» را جستجو میکنید، گوگل تعداد زیادی از صفحات مربوط به آن موضوع را فهرست میکند که همگی به یکدیگر پیوند دارند:

بیشتر بدانید
ساختار سایت SEO، نحوه چیدمان پایه: ویدیوی عالی در مورد راه اندازی یک معماری سایت سازگار با سئو از روز اول.
ابزار Seobility: یک ابزار حسابرسی سئو قوی است که به شما کمک می کند ببینید آیا سایت شما دارای معماری مسطح یا عمیق است.
امیدواریم از این مقاله سئو فرندلی مجله بکلینو نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله backlino باشید
لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/ahTfOv
کوتاه کننده لینک
کد QR :