SERP چیست و چرا برای سئو مهم است؟ [پاسخ در بکلینو است]
با مجله بکلینو با مقاله ی SERP چیست و چرا برای سئو مهم است؟ [پاسخ در بکلینو است] همراه ما باشید
صفحات نتایج موتورهای جستجو (همچنین به عنوان “SERP” یا “SERP” شناخته می شوند) پاسخ گوگل به درخواست جستجوی کاربر است. SERP ها معمولاً شامل نتایج جستجوی ارگانیک، نتایج Google Ads پولی، قطعه های ویژه، نمودارهای دانش و نتایج ویدیویی هستند.
به عبارت دیگر:
شما چیزی به گوگل تایپ می کنید (یا می گویید). و SERP چیزی است که شما پس می گیرید.

حتی اگر گوگل اکنون ده ها ویژگی SERP دارد که در صفحه اول ظاهر می شوند، دو دسته مهم نتایج پولی و نتایج ارگانیک هستند.

نتایج پولی از آگهی دهندگانی است که از طریق Google Ads بر روی کلمات کلیدی مناقصه می دهند. اگرچه Google Ads مرتبط بودن تبلیغات را در نظر می گیرد، اما قرار دادن آنها اساساً به بالاترین پیشنهاد داده می شود.
نتایج ارگانیک، مکانهای «بهدستآمده» هستند که توسط الگوریتم Google تعیین میشوند که در مجموع بهترین و مرتبطترین نتایج برای یک جستجوی معین باشند.
چرا SERP ها برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) مهم هستند؟
SERP ها نحوه نمایش سایت شما در صفحه اول گوگل را تعیین می کنند.
به عنوان مثال، فرض کنید سایت خود را در صفحه اول گوگل برای کلمه کلیدی “چگونه یک وب سایت راه اندازی کنیم” رتبه بندی می کنید.
این عالی است… تا زمانی که ببینید که ویژگیهای SERP نتیجه شماره 1 را تا حد زیادی پایینتر میآورد.

این بدان معناست که حتی اگر صفحه 1 را کرک کنید، احتمالاً کلیک های زیادی نخواهید داشت.
از طرف دیگر، SERP برای “لینک سازی” بسیار کمتر شلوغ است.

این در اصل 10 لینک آبی است. این بدان معناست که نتیجه ارگانیک شما شانس خوبی برای کلیک روی آن دارد.
فاکتور مهم دیگری نیز وجود دارد که هنگام ارزیابی SERP ها باید در نظر داشت: “جستجوهای بدون کلیک” .
به گفته Sparktoro، «جستجوهای بدون کلیک» بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

و این جستجوهای بدون کلیک تا حد زیادی به دلیل ویژگی های SERP (به خصوص Featured Snippets) است.
به عنوان مثال، فرض کنید شما عبارت “وقتی گوگل شروع به کار کرد” را جستجو کرده اید.

چرا وقتی پاسخ خود را در همان صفحه اول دریافت می کنید، روی هر یک از 10 پیوند آبی در نتایج جستجو کلیک می کنید؟
به همین دلیل است که می خواهید کلیدواژه هایی را هدف قرار دهید که تعداد زیادی ویژگی SERP ندارند . به این ترتیب، نتیجه شما برجسته می شود و روی آن کلیک می شود
با آن، در اینجا عناصر یک SERP معمولی Google آمده است:
نتایج جستجوی ارگانیک
نتایج ارگانیک توسط الگوریتم پیچیده گوگل (که بیش از 200 سیگنال رتبه بندی دارد) تعیین می شود.
اگرچه الگوریتم گوگل کاملاً محرمانه است، آنها به طور عمومی چند فاکتور رتبه بندی کلیدی را تأیید کرده اند، از جمله:
- سیگنالهای سئوی خارج از صفحه (تعداد وبسایتهایی که به یک صفحه خاص پیوند میدهند. همچنین به عنوان «بک لینک» شناخته میشود)
- سیگنال های سئو درون صفحه (کلمات کلیدی که در صفحه خود استفاده می کنید)
- سرعت بارگذاری سایت
- حضور برند و سیگنال های اعتماد
یک قطعه استاندارد نتایج جستجوی ارگانیک شامل:
- عنوان صفحه (برچسب عنوان)
- آدرس صفحه
- توضیحات متا

گوگل گاهی اوقات ویژگی هایی را به قطعه های ارگانیک خاصی اضافه می کند.
برای مثال، اگر تاریخ انتشار یک صفحه را مهم بدانند، نشان خواهند داد که:

یا، برای نتایج خاص، “پیوندهای سایت” را در زیر نتیجه نشان می دهند.

پیوندهای سایت به بخش هایی از یک صفحه پیوند دارند. یا به صفحات مرتبط در همان وب سایت.
و زمانی که Schema در یک صفحه استفاده میشود، Google گاهی اوقات ستارههای مرور، تصاویر و اطلاعات رویداد را اضافه میکند که یک نتیجه عادی را به یک “Rich Snippet” تبدیل میکند.

نتایج جستجوی پولی
نتایج جستجوی پولی با یک نماد کوچک «آگهی» در گوشه سمت چپ بالای قطعهشان علامتگذاری میشوند.

طبق رتبه Ranger، تبلیغات در 51.61٪ از SERP های صفحه یک ظاهر می شوند.

و هنگامی که تبلیغات ظاهر می شوند، به طور متوسط 3.10 تبلیغ در هر صفحه وجود دارد.

و برای عبارات جستجوی واقعا رقابتی و با ارزش، گوگل تبلیغات را در انتهای SERP ها نیز قرار می دهد.

از آنجا که تبلیغات در بالا و پایین صفحه ظاهر می شوند، می توانند نتایج ارگانیک را از بین ببرند.

گفت: توصیه نمی کنم از کلمات کلیدی که تبلیغات زیادی دارند اجتناب کنید. حتی اگر تبلیغات احتمالاً CTR شما را کاهش دهد، این واقعیت که مردم با این شرایط پیشنهاد می دهند نشان می دهد که ترافیک ارزشمند است.
در واقع، من معمولاً عباراتی را با تبلیغات زیاد و “نیت تجاری” بالا هدف قرار می دهم. مطمئنا، ممکن است به این اندازه کلیک نداشته باشم. اما کلیک هایی که من دریافت می کنم بسیار ارزشمندتر هستند.
قطعه های ویژه
قطعه های ویژه بخش کوتاهی از محتوا هستند که از یک صفحه وب یا ویدیو استخراج می شود.
در اینجا یک مثال است:

طبق یک مطالعه صنعتی توسط Ahrefs، 12٪ از تمام SERP ها دارای یک قطعه ویژه هستند.

انواع متداول Featured Snippet عبارتند از:
- سؤالات متداول: پاراگراف کوتاهی در پاسخ به انواع جستجوهای «چیست» و «چه کسی است».
- لیست گلولهای: برای رتبهبندی و فهرستهای “بهترین”.
- فهرست شماره گذاری شده: برای دستورالعمل ها، DIY، دستور العمل ها، کارهای سفارش داده شده استفاده می شود
- جداول: نمایش بصری تاریخ ها، قیمت ها، نرخ ها … یا هر داده ای که در یک جدول ارائه شده است
اگرچه اکثر قطعه های ویژه حاوی متن هستند…

….Google شروع به اضافه کردن “Video Featured Snippets” به نتایج کرده است.

اسنیپت های ویژه هم تهدید و هم فرصت هستند.
اسنیپت های ویژه یک تهدید هستند زیرا تقریبا همیشه در بالای SERP ها ظاهر می شوند. که نتایج ارگانیک را به پایین صفحه فشار می دهد.

در واقع، Featured Snippet ها به قدری در صفحه اول گوگل ظاهر می شوند که بسیاری از افراد به نقطه Featured Snippet به عنوان “Position #0” اشاره می کنند.
قطعه های ویژه فرصتی هستند زیرا محتوای شما می تواند در داخل یک قطعه ویژه نمایش داده شود.
و وقتی این کار را کرد، می توانید خود را با CTR ارگانیک فوق العاده بالا بیابید.
به عنوان مثال، سایت من در حال حاضر در کادر Featured Snippet برای “ابزار لینک سازی” رتبه بندی می شود.

و، طبق کنسول جستجوی گوگل، یکی از دلایل اصلی این است که CTR من 8.3٪ است.

جعبه پاسخ مستقیم
18 درصد از نتایج جستجو دارای “پاسخ های مستقیم” هستند که پاسخ مستقیم به یک سوال خاص است.
در اینجا یک مثال است:

پاسخ هایی که گوگل به آنها می پردازد، دامنه عمومی محسوب می شوند. بنابراین، بر خلاف یک قطعه ویژه، منبع یا پیوندی به پاسخ اعتبار نمی دهند.
نمودار دانش و پنل دانش
نمودارها و پانل های دانش معمولاً در سمت راست نتایج ارگانیک نشان داده می شوند.

آنها اساساً آمار “کارت بیسبال” برای یک شرکت یا شخص مهم هستند.
بیشتر این داده ها از منابع دستچین شده (مانند ویکی پدیا و کرانچ بیس) خراشیده می شوند.
بسته های محلی
بستههای محلی برای جستجوهای محلی نشان داده میشوند، مانند «فروشگاه کتاب کمیک بوستون» و «فروشگاه کتاب کمیک در نزدیکی من».

آنها همچنین می توانند زمانی ظاهر شوند که Google احساس کند یک جستجوی “عادی” به چند نتیجه محلی نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر شما برای “لوله کش” جستجو کنید، گوگل می داند که احتمالا به دنبال یک لوله کش در این نزدیکی هستید.
نتایج تصویر گوگل
گوگل نتایج Google Images را برای کلمات کلیدی که در آن تصاویر معنادار هستند، مانند “گربه های ناز” یا “ماشین های آبی” نشان می دهد.

نتایج ویدیویی
اینها معمولاً به صورت بسته ای از 3 ویدیو نشان داده می شوند … با چرخ فلک برای مشاهده بیشتر.

88 درصد از نتایج ویدیویی از YouTube گرفته شده است.
دقیقاً مشخص نیست که گوگل چگونه تصمیم می گیرد که کدام نتایج باید ویدیو داشته باشند. اما احتمالاً تا حدی بر اساس خود کلمه کلیدی و آزمایش تقسیم خود آنها است.
به عنوان مثال، شخصی که به دنبال “چگونه یک گاراژ را نقاشی کنیم” را جستجو می کند احتمالاً می خواهد ویدیویی را ببیند. به همین دلیل است که گوگل یک چرخ فلک ویدیویی را برای آن اصطلاح نشان می دهد.

مردم همچنین می پرسند
این یک ویژگی جدید است که گوگل معمولاً در وسط SERP قرار می دهد.

و هنگامی که روی یکی کلیک می کنید، با پاسخ به آن سوال گسترش می یابد.

طبق گفته Moz، 58 درصد از نتایج گوگل شامل ویژگی People Also Ask SERP است.
نکته حرفه ای: بخش مردم نیز می پرسند برای ایده های موضوع محتوا عالی است.
به عنوان مثال، هنگامی که شما برای “تحقیق کلمات کلیدی” جستجو می کنید، لیستی از این سوالات مربوط به آن عبارت را دریافت می کنید.

همه اینها سوالات عالی هستند که می توان به صورت پست های وبلاگ، ویدئو و پادکست به آنها پاسخ داد.
نتایج توییتر
اینجا جایی است که گوگل آخرین توییتها را از یک حساب توییتر خاص استخراج میکند.
به عنوان مثال، وقتی SEMrush را جستجو می کنید، حساب توییتر آنها را با پیوندهایی به 3 توییت آخر آنها نشان می دهد.

داستان های برتر
اینها پیوندهایی به مقالات خبری در مورد یک موضوع خاص هستند.

برخلاف تصور رایج، داستانهای برتر تنها زمانی که کلمات کلیدی پرطرفدار را جستجو میکنید نمایش داده نمیشوند.
به عنوان مثال، یک کلمه کلیدی مانند “کاهش وزن” را در نظر بگیرید. حجم جستجو برای این عبارت بسیار پایدار است. با این حال، هنگامی که شما برای “کاهش وزن” جستجو می کنید، همیشه یک بخش داستان های برتر در SERP ها وجود دارد.

توجه: برخلاف بسیاری از ویژگیهای دیگر SERP در این لیست، سایت شما باید Google News را تأیید کند تا در بخش داستانهای برتر قرار گیرد.
نتایج خرید گوگل
نتایج خرید گوگل (همچنین به عنوان “تبلیغات لیست محصولات” شناخته می شود) نتایجی هستند که برای کلمات کلیدی در اطراف یک محصول خاص ظاهر می شوند.
در اینجا یک مثال است:

اگرچه اکثر نتایج خرید گوگل تبلیغاتی هستند، اما نتایج ارگانیک انتخابی نیز دارند.
زیرا اکثر نتایج خرید گوگل در بالای صفحه ظاهر می شوند … حتی بالای تبلیغات سنتی.

امیدواریم از این مقاله SERP چیست و چرا برای سئو مهم است؟ [پاسخ در بکلینو است] مجله بکلینو نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله backlino باشید
منبع : برایان دین ، متخصص سئو و بازاریابی
لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/JeigzQ
کوتاه کننده لینک
کد QR :