SEO در مقابل PPC: مزایا، معایب و تفاوت ها

با مجله بکلینو با مقاله ی SEO در مقابل PPC: مزایا، معایب و تفاوت ها همراه ما باشید

کدام یک برای تجارت بهتر است: SEO یا PPC؟

منابع خود را در کدام یک باید قرار دهید؟

راستش را بخواهید، پاسخ یکی یا دیگری نیست. برای موفقیت به هر دو نیاز دارید!

در حالی که هر دو کانال بر افزایش ترافیک و فروش تمرکز می کنند، تفاوت های کلیدی بین این دو وجود دارد.

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، این مقاله شما را در مورد تفاوت‌های بین SEO و PPC، مزایا و معایب هر کدام، و نحوه استفاده از هر دو کانال با هم به عنوان بخشی از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال صحیح راهنمایی می‌کند.

سئو در مقابل PPC: تفاوت چیست؟

قبل از پرداختن به مزایا و معایب SEO و PPC، مهم است که این دو را تعریف کنید.

تعریف سئو

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به رتبه بندی وب سایت شما در لیست های جستجوی غیر پولی کمک می کند. به طور معمول، هر چه رتبه های بالاتری دریافت کنید، ترافیک بیشتری به وب سایت خود می آورید.

نتایج جستجوی ارگانیک قبلاً به عنوان “10 پیوند آبی” نامیده می شد. با این حال، صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) پیچیده تر شده است.

نتایج ارگانیک را می توان از هر یک یا ترکیبی از موارد زیر تشکیل داد:

  • لیست های ارگانیک
  • نقشه ها.
  • پانل دانش یا نمودارها.
  • قطعه ویژه.
  • تصاویر.
  • فیلم های.
  • افراد همچنین جعبه بپرسند.

در اینجا یک نمونه امروزی از یک فهرست ارگانیک آورده شده است. توجه داشته باشید که فهرست برتر دارای تاریخ ارسال اصلی 2014 است!

نمونه ای از دو لیست ارگانیک در صفحه نتایج جستجوی گوگل.جستجو از جستجو برای [چگونه نان خمیر ترش درست کنیم]، گوگل، اکتبر 2023

تعریف PPC

PPC یا پرداخت به ازای کلیک، بر هدف قرار دادن کاربران با ترکیبی از کلیدواژه و هدف‌گیری مخاطب تمرکز می‌کند تا مکان‌های پولی را در صفحه نتایج جستجو نمایش دهد.

مانند فهرست‌های ارگانیک، از نظر تاریخی، تبلیغات جستجوی پولی از تیتر و متن توضیحات تشکیل شده‌اند.

امروزه، تبلیغات PPC در SERP می تواند بسیار بیشتر از نسخه تبلیغاتی اولیه را نشان دهد. عناصر دیگری که ممکن است در یک آگهی جستجو وجود داشته باشد عبارتند از:

  • لینک های سایت
  • تصاویر.
  • رتبه بندی ستاره ها
  • مکان نمایه کسب و کار.
  • شماره تلفن.
  • و بیشتر.

در اینجا نمونه‌ای از فهرست آگهی جستجوی پولی فعلی آورده شده است:

نمونه ای از لیست تبلیغات پولی در صفحه نتایج گوگل.جستجو از جستجو برای [قالیچه‌های منطقه]، Google، اکتبر 2023

مقایسه SEO و PPC

یک صفحه نتایج جستجوی معمولی دارای ترکیبی از هر دو لیست تبلیغات پولی (PPC) و ارگانیک (SEO) است.

تبلیغات در مقابل ارگانیک در SERPجستجو از جستجو برای [escalade for sale]، Google، اکتبر 2023

علاوه بر هزینه های مرتبط با SEO و PPC، تفاوت های کلیدی دیگری بین این دو وجود دارد.

تفاوت بین سئو و سئو چیست PPC؟

این PPC
هزینه های غیرمستقیم هزینه مستقیم به ازای هر کلیک
پتانسیل ترافیک در جریان است، نامحدود پتانسیل ترافیک محدود به بودجه است
برای دیدن نتایج زمان می برد نتایج تقریباً فوری
اغلب به عنوان معتبرتر تلقی می شود می توان آن را کمتر معتبر دانست
ممکن است رقابت در برخی صنایع دشوار باشد می تواند به طور مستقیم با رقبای بزرگتر رقابت کند
هدف گذاری با کلمات و عبارات کلیدی تنوع گزینه های هدف گیری
تاثیر طولانی مدت تاثیر تا زمانی که کمپین اجرا می شود باقی می ماند
جدول مقایسه ای که تفاوت های اصلی SEO و PPC را نشان می دهد.تصویر ایجاد شده توسط نویسنده، اکتبر 2023

مزایا و معایب SEO

سرمایه گذاری در سئو مزایای کسب و کار بسیاری دارد، اما مضراتی نیز دارد.

بیایید نگاهی به برخی از مزایای سئو بیندازیم.

  • SEO می تواند در دراز مدت هزینه کمتری داشته باشد. از نظر فنی، ترافیک SEO «رایگان» است، زیرا برخلاف PPC، به ازای هر کلیک به موتورهای جستجو پولی پرداخت نمی کنید. تلاش‌های سئو مستلزم هزینه‌های غیرمستقیم مانند استخدام کارشناس یا آژانس سئو، ابزارهای بهینه‌سازی و غیره است. با سرمایه گذاری در منابع با کیفیت، “هزینه” در درازمدت به شدت جواب می دهد.
  • SEO می‌تواند ترافیک پایدار و ثابتی را در طول زمان ارائه دهد. تلاش‌های اولیه برای سئو می‌تواند به افزایش ترافیک به وب‌سایت شما کمک کند، حتی اگر بودجه PPC محدود باشد – یا حتی کاهش یابد. با گذشت زمان، داشتن یک استراتژی سئو بهینه شده می تواند به کاهش اتکا به جستجوی پولی و افزایش کارایی بازاریابی کمک کند.
  • سئو می تواند اعتبار و اعتماد برند شما را افزایش دهد. گاهی اوقات، تبلیغات رپ بدی دریافت می‌کنند و کاربران بیشتر به نتایج ارگانیک اعتماد می‌کنند. هرچه رتبه بالاتری داشته باشید، بیشتر به عنوان یک منبع معتبر توسط مخاطبان هدف خود درک می شوید.

حتی اگر می‌توانید از طریق سئوی خوب، پاداش‌های هنگفتی به دست آورید، اما بدون اشکال نیست.

  • برای دیدن نتایج به صبر نیاز دارد.
  • به شدت رقابتی است
  • تلاش مداوم برای حفظ نتایج ضروری است.
  • به روز رسانی الگوریتم موتورهای جستجو می تواند روی دید وب سایت تأثیر بگذارد.
  • محتوای با کیفیت می تواند دشوار باشد – به خصوص برای مشاغل کوچک.
  • دید ارگانیک می تواند تحت تاثیر تسلط تبلیغات بر SERP باشد.

تعریف اهداف کلیدی و پروتکل‌های اندازه‌گیری از همان ابتدا، تشخیص اینکه آیا تلاش‌های سئوی شما نتیجه داده است یا اینکه آیا محورها ضروری هستند، آسان‌تر می‌شود.

مزایا و معایب PPC

قبل از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در PPC، مطمئن شوید که مزایا و معایب آن را بسنجید.

در اینجا برخی از مزایای کلیدی PPC آورده شده است:

  • PPC بسیار هدفمند است و به شما امکان می‌دهد به مخاطبان مناسب دسترسی پیدا کنید. راه‌های مختلفی برای هدف‌یابی تبلیغات وجود دارد، از جمله کلیدواژه، جمعیت‌شناسی، سبک زندگی، محتوایی، مکان‌یابی و موارد دیگر. محدود کردن دسترسی شما به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که بودجه PPC شما بیشترین ترافیک را به وب سایت شما هدایت می کند – و در نهایت، مشتریان بهتر.
  • PPC می تواند نتایج فوری را نشان دهد. راه اندازی اولین کمپین PPC شما ممکن است چند ساعت طول بکشد. برخلاف ترافیک ارگانیک که برای اثبات کارایی خود زمان می برد، تبلیغات PPC می توانند تقریباً بلافاصله پس از راه اندازی کمپین شروع به پخش کنند. PPC یک راه عالی برای افزایش ترافیک وب سایت و فروش در یک بازه زمانی کوتاه است.
  • آزمایش و آزمایش PPC آسان تر است. PPC نه تنها می تواند نتایج را به سرعت نشان دهد، بلکه مقیاس و بهینه سازی آن نیز سریعتر است. تست A/B را می توان در مقیاس و معمولاً در پلت فرم تبلیغاتی مانند Google Ads انجام داد. هرچه داده‌ها سریع‌تر جمع‌آوری شوند، سریع‌تر می‌توان آن‌ها را تجزیه و تحلیل، آزمایش و برای نتایج بهتر بهینه کرد.

مانند همه کانال های دیگر، PPC دارای افت خود است.

  • می تواند بسیار گران شود.
  • گاهی اوقات تبلیغات کمتر معتبر تلقی می شوند.
  • به محض تمام شدن بودجه، ترافیک متوقف می شود.
  • کارایی تبلیغات می تواند کاهش یابد.
  • هدف گذاری کلمات کلیدی در سال های اخیر کاهش یافته است.

شما باید ایده بهتری از مزایا و معایب SEO و PPC داشته باشید.

اکنون زمان پاسخ به این سوال است: SEO یا PPC؟

آیا باید از SEO یا PPC استفاده کنم؟

این موضوع به شدت با نظرات بسیار مورد بحث است.

پاسخ کوتاه؟ بستگی دارد.

در یک دنیای عالی، تلاش‌های SEO و PPC به طور مداوم در اولویت قرار دارند.

اما ما در جهانی ناقص زندگی می کنیم و گاهی اوقات نیاز به انتخاب وجود دارد.

اگر باید بین یکی یا دیگری یکی را انتخاب کنید، شرایط خاصی وجود دارد که استفاده از یک کانال منطقی تر است.

شماره 1: شما بودجه محدودی دارید

اگر بودجه محدودی دارید یا حتی بودجه بازاریابی ندارید، سئو ممکن است در دراز مدت استراتژی مقرون به صرفه تری باشد.

تمرکز بر ساخت محتوای با کیفیت برای ایجاد آگاهی از برند از طریق بهترین شیوه های سئو می تواند به افزایش ترافیک طولانی مدت به وب سایت شما کمک کند.

این هزینه های اولیه و غیرمستقیم مرتبط با یافتن شخص، آژانس و/یا ابزار مناسبی است که برای سئوی سایت مورد نیاز است.

شماره 2: شما یک محصول طاقچه دارید

برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک، سایت شما باید برای موضوعات یا کلمات کلیدی که کاربران در حال جستجو برای آنها هستند رتبه بندی کند.

به خاطر داشته باشید: جستجو تقاضا را ایجاد نمی کند. بلکه تقاضا را جذب می کند.

اگر محصول یا خدمات شما در یک صنعت خاص است، به دست آوردن ترافیک ارگانیک ممکن است سخت تر یا طولانی تر باشد.

در این سناریو، سرمایه‌گذاری در PPC می‌تواند به آگاهی سریع از برند کمک کند و به سایت شما یک حرکت بسیار مورد نیاز در ترافیک بدهد.

شماره 3: شما در حال آماده شدن برای عرضه یا فروش محصول هستید

مانند آخرین وضعیت، می‌توانید یک محصول کاملاً جدید را در بازار عرضه کنید – چیزی که قبلاً هرگز معرفی نشده بود.

اگر مردم ندانند چیست، نمی دانند چه چیزی یا چگونه آن را جستجو کنند!

یا شاید در حال اعلام فروش بزرگ در وب سایت خود هستید که تاریخ پایانی دارد.

در این سناریو استفاده از PPC برای عرضه محصول بزرگ یا ترویج فروش بهترین گزینه است.

هنگام تبلیغ فروش، نه تنها سرمایه‌گذاری در PPC می‌تواند ترافیک بیشتری ایجاد کند، بلکه می‌توانید از دارایی‌های کپی تبلیغات یا تبلیغات در تبلیغات جستجو یا خرید نیز استفاده کنید.

شماره 4: شما یک تجارت محلی، آجر و ملات دارید

اگر یک کسب و کار محلی هستید، سرمایه گذاری در سئوی محلی برای موفقیت طولانی مدت بسیار مهم است.

یک استراتژی سئو محلی مناسب می‌تواند به نشان‌دادن برند شما در نتایج جستجوی محلی کمک کند، که برای جذب مشتریان نزدیک بسیار مهم است.

اطمینان از اینکه وب‌سایت یا نمایه کسب‌وکار Google (GBP) شما از لحاظ ارگانیک در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرد، به کاهش اتکا به تبلیغات محلی PPC کمک می‌کند.

شماره 5: شما یک محصول بسیار رقابتی دارید

این وضعیت پیچیده است و واقعاً می تواند یک سناریو باشد.

اگر محصولی بسیار رقابتی دارید، رتبه بندی ارگانیک به زمان، تلاش، آزمایش و صبر زیادی نیاز دارد.

اما آیا این بدان معناست که در این سناریو نباید سئو را انجام دهید؟ قطعا نه!

سرمایه گذاری در سئو در یک صنعت رقابتی هنوز ارزش تلاش را دارد. با این حال، PPC به شما اجازه می دهد تا به طور مستقیم با شرکت های بزرگتر با کلمات کلیدی رقابتی رقابت کنید.

اما به خاطر داشته باشید که کلمات کلیدی رقابتی با برچسب قیمت همراه هستند.

اگر بودجه لازم برای سرمایه گذاری روی کلمات کلیدی رقابتی را دارید، PPC می تواند به افزایش ترافیک و فروش در کوتاه مدت کمک کند در حالی که هنوز روی استراتژی سئو بلندمدت خود کار می کنید.

استفاده از SEO و PPC با هم

شاید پاسخ بهتری به سوال بسیار مورد بحث سئو یا PPC باشد؟

شما باید از هر دو استفاده کنید.

این یک تصور غلط رایج است که SEO و PPC با یکدیگر رقابت می کنند.

برندهای موفق هم از SEO و هم از PPC استفاده می کنند زیرا مکمل یکدیگر هستند – نه رقابت!

بیایید به چند روش استفاده از SEO و PPC با هم نگاه کنیم.

شماره 1: کنسول جستجو را به تبلیغات گوگل برای اشتراک گذاری داده پیوند دهید

از پیوند دادن کنسول جستجو به Google Ads چیزهای زیادی می توان آموخت.

با گزارش پولی و ارگانیک در Google Ads، بینش داده‌ای را مشاهده خواهید کرد که هم برای ابتکارات PPC و هم SEO مفید است.

به عنوان مثال، خواهید دید که صفحات وب سایت شما چند بار به صورت ارگانیک نشان داده می شوند و چه عبارات جستجویی باعث ایجاد این نتایج شده است.

نگاه کردن به گزارش پولی و ارگانیک به شما کمک می‌کند تا بهتر بفهمید تبلیغات PPC و نتایج ارگانیک چگونه با هم کار می‌کنند و کجا باید تلاش‌ها را متمرکز و اولویت‌بندی کنید.

اگر رتبه‌بندی‌های ارگانیک برای یافتن کلمات کلیدی بسیار رقابتی تلاش می‌کنند، تبلیغات PPC می‌تواند به افزایش دید برای آن کلمات کلیدی کمک کند.

اگر سایت شما برای کلمات کلیدی کم حجم و خاص رتبه خوبی دارد، ممکن است نیازی به اولویت بندی آنها در برنامه PPC شما نباشد.

شماره 2: محتوای ارگانیک را از طریق تبلیغات PPC تبلیغ کنید

اگر ساعت‌ها صرف ایجاد محتوای وب‌سایت می‌کنید، اما کسی آن را نمی‌بیند، می‌تواند به عنوان تلاش بیهوده تلقی شود.

تقویت محتوایی مانند پست های وبلاگ، ویدیوها یا کاغذهای سفید از طریق تبلیغات PPC می تواند بسیار سریعتر به مخاطبان هدف شما برسد.

این محتوای با کیفیت می تواند در دراز مدت رتبه بالایی داشته باشد، اما زمان می برد. از تبلیغات PPC یا رسانه های اجتماعی پولی برای دیده شدن آن محتوا استفاده کنید!

شماره 3: از PPC برای تست A/B کپی و صفحات فرود استفاده کنید

یکی از مزایای متعدد PPC یادگیری و تست سریعتر است.

اما این یادگیری ها فقط برای تبلیغات PPC اعمال نمی شود. آنها باید به طور کلی اعمال شوند!

اگر در حال آزمایش نسخه تبلیغاتی یا طراحی صفحه فرود هستید که یک برنده واضح ایجاد می کند، آن برندگان باید در وب سایت شما منتشر شوند.

این مثال واضح دیگری از نحوه سودآوری سرمایه گذاری PPC است، نه تنها به طور مستقیم در ترافیک و فروش آن تبلیغات نشان داده شود.

به طور خلاصه

به جای اینکه به SEO در مقابل PPC فکر کنید، به SEO و PPC فکر کنید.

این دو می‌توانند و باید با هم کار کنند تا حضور آنلاین شما را به حداکثر برسانند و فروش و سرنخ‌ها را افزایش دهند.

ممکن است زمان هایی وجود داشته باشد که سئو باید بر PPC اولویت داشته باشد و بالعکس.

در هر صورت، آنچه برای برند شما مناسب است به عوامل زیادی بستگی دارد، مانند مواردی که در بالا ارائه شد.

با در نظر گرفتن سئو و PPC، یک برنامه بازاریابی دیجیتال کل نگر عالی خواهید داشت که این دو با هم کار می کنند.

 

امیدواریم از این مقاله SEO در مقابل PPC: مزایا، معایب و تفاوت ها مجله بکلینو نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله backlino باشید

به این مطلب امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/zosvTu
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *